[ Pobierz całość w formacie PDF ]
istnienia wskazuje ona jako dobro najwyższe. Uczy żyć zgodnie z powinnościami i
przeżywać radość właśnie z tego powodu.
Człowiek może znacznie więcej, niż mu się wydaje. I jeszcze więcej niż mu się
na co dzień chce. Niech zatem zdąża do najwyższych wartości! Rozróżniam dwie
zasadnicze postawy życiowe. Pierwsza - radosna, płynąca z niezmienności naszych
starań, by stwarzać się, z zadowolenia ze zmierzania do ustalonych przez siebie
celów, połączonego z nadzieją powodzenia. Druga postawa - pełna niezadowolenia,
rozgoryczenia, rezygnacji, która jest reakcją na to, że kształt życia jest daleki od
upragnionego. Ta postawa jest grozna dla człowieka i zarazem dla jego otoczenia,
na którym on podświadomie się mści, że czegoś nie ma, co mają - naprawdę bądz
rzekomo - inni. Złość na swój los, rozpamiętywanie braków w tym, co spełnione -
zamiast ulokowania wysiłku w tym, co jest do spełnienia - grozi goryczą zabijającą
siłę nadziei.
Filozofia codzienności może być pomocna. Trzeba wziąć pod uwagę, że człowiek
obdarzony dużym stopniem wrażliwości i starający się samodzielnie myśleć, a więc
niezależnie od narzucanych mu schematów, dzwiga ciężar większy niż zdawałoby
się, że jest zdolny unieść. Może właśnie dlatego tak często rezygnujemy z
samodzielności, stając się w konsekwencji psychicznymi kalekami - jest to bowiem
sposób na pozbycie się tego ciężaru. Poddanie się i zagubienie w rutynie życia,
pogodzenie się z zastaną rzeczywistością bądz sprowadzenie życia do wygodnego
urządzenia się w nim - to utrata możliwości samostwarzania siebie, droga
bezmyślna i donikąd. Wielu usiłuje stłumić w sobie głos domagający się od nich
peÅ‚nego rozwoju. Ów gÅ‚os, imperatyw, jest bardzo wyrazny, choć nie dla
wszystkich jest jasne, w imię czego mają mu czynić zadość.
Filozofia codzienności przezwycięża jednostronne naświetlenie problemu
człowieka, leży bowiem na pograniczu filozofii kultury, psychologii człowieka,
aksjologii, filozofii prawa, filozofii człowieka. Pewne uniwersalne prawdy o
człowieku, trwalsze od zmieniających się epok, przekładane zostają przez filozofię
codzienności na język bardziej konkretny. Wyciąga ona wnioski ze współczesnego
obrazu człowieka.
Charakterystyczna dla filozofii codzienności jest tendencja do wpływania na
kształt rzeczywistości tworzonej przez człowieka. Filozofia ta ma na celu
formowanie w jednostkach pewnych właściwości w istotny sposób ważących na
stosunkach między ludzmi. Operując środkami wielorakimi, bo sięgającymi do
sztuki, literatury, poezji, jest zdolna przemawiać nie tylko do umysłu, lecz również
do wrażliwości, uczuć oraz intuicji i potęgować każdą z tych zdolności obcowania z
codziennością. Filozofia codzienności - tak jak widzę jej rozwój - powinna być także
sumą szczerych refleksji i wyrażać to, co w nas umyka możliwości
zracjonalizowania. Język filozoficzny powinien zostać dopełniony w niej przez język
sztuki, poezji, literatury.
*
[Tekst pochodzi z książki: M. Szyszkowska, Spotkania w salonie, Wydanie III,
Warszawa 2002. Publikacja w Racjonaliście za zgodą Autorki.]
Contents Copyright (c) 2000-2004 by Mariusz Agnosiewicz
Programming Copyright (c) 2001-2004 Michał Przech
Design & Graphics Copyright (c) 2002 Ailinon
Autorem tej witryny jest Michał Przech/MIkO Soft, zwany niżej Autorem.
Właścicielem witryny są Mariusz Agnosiewicz oraz Autor.
%7ładana część niniejszych opracowań nie może być wykorzystywana w celach
komercyjnych, bez uprzedniej pisemnej zgody Właściciela, który zastrzega sobie
niniejszym wszelkie prawa, przewidzaiane w przepisach szczególnych, oraz zgodnie
z prawem cywilnym i handlowym, w szczególności z tytułu praw autorskich,
wynalazczych, znaków towarowych do tej witryny i jakiejkolwiek ich części.
Wszystkie strony tego serwisu, wliczając w to strukturę podkatalogów, skrypty
JavaScript oraz inne programy komputerowe, zostały wytworzone i są
administrowane przez Autora. Stanowią one wyłączną własność Właściciela.
Właściciel zastrzega sobie prawo do okresowych modyfikacji zawartości tej witryny
oraz niniejszych Praw Autorskich bez uprzedniego powiadomienia. Jeżeli nie
akceptujesz tej polityki możesz nie odwiedzać tej witryny i nie korzystać z jej
zasobów.
Informacje zawarte na tej witrynie przeznaczone są do użytku prywatnego osób
odwiedzających te strony. Można je pobierać, drukować i przeglądać jedynie w
celach informacyjnych, to znaczy bez czerpania z tego tytułu korzyści finansowych
lub pobierania wynagrodzenia w dowolej formie. Modyfikacja zawartości stron oraz
skryptów jest zabroniona. Niniejszym udziela sie zgody na swobodne kopiowanie
dokumentów serwisu Racjonalista.pl tak w formie elektronicznej, jak i drukowanej,
w celach innych niz handlowe, z zachowaniem tej informacji.
Plik PDF, który czytasz, może być rozpowszechniany jedynie w formie oryginalnej,
w jakiej występuje na witrynie.
Plik ten nie może być traktowany jako oficjalna lub oryginalna wersja tekstu, jaki
zawiera.
Treść tego zapisu stosuje się do wersji zarówno polsko jak i angielskojęzycznych
serwisu pod domenami Racjonalista.pl, TheRationalist.org, TheRationalist.eu.org,
Neutrum.Racjonalista.pl oraz Neutrum.eu.org.
Wszelkie pytania proszę kierować do info@racjonalista.pl
[ Pobierz całość w formacie PDF ]